«   Sierpień 2019   »
PWŚCPSN
    1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Wpływ pływania na rozwój dziecka


Zajęcia na basenie dla małych dzieci to przede wszystkim doświadczenie przebywania w środowisku wolnym od siły ciężkości wpływającej na ich ruch, to oswajanie się z fizycznym działaniem wody (zjawiskiem wyporności, temperatury, jej ciężaru), a także jest to nauka unoszenia się na powierzchni.

Zajęcia w wodzie integrują kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach: fizycznym, intelektualnym, społecznym, psychicznym

Rozwój fizyczny

Środowisko wodne daje możliwość ruchu wolnego od działania siły ciężkości, jest czynnikiem odciążającym pracę mięśni, kości i stawów. Dzięki temu dziecko usprawnia zmysł równowagi łącząc go z dowolnymi ruchami. Wszystko to usprawnia płynność i plastyczność ruchów dziecka, a także doskonali koordynację ruchową. Ponadto wpływa na to jak dziecko korzysta z umiejętności swojego ciała od kontroli głowy, po chód i bieganie. Stymuluje nie tylko ich pojawienie się, ale sprawia, że jakość tych umiejętności jest bardzo dobra. Dziecko przenosi bowiem swoją aktywność ze środowiska wodnego do warunków pełnego działania siły ciężkości, zachowując pamięć tej aktywności i prawidłową koordynację nerwowo-mięśniową.

Rozwój psychiczny

Środowisko wodne wymaga od dziecka umiejętności pokonywania trudnych sytuacji związanych ze stresem, nowym doświadczeniem i zmęczeniem, które nasilają się w czasie zajęć. Dziecko oswaja się z sukcesami i porażkami związanymi z trudem uczenia się i utrwalania nowych umiejętności. Te wszystkie sytuacje pomagają dziecku w zdobywaniu zdolności adaptacyjnych do zmieniających się bodźców psychicznych i emocjonalnych.

Rozwój intelektualny

Dzięki nowemu, innemu środowisku, jakim jest woda, dzięki zabawkom i kolorowym pomocom, nowym wymaganiom i sytuacjom, zajęcia w wodzie doskonale stymulują rozwój intelektualny dziecka. Są kolejnym doświadczeniem w poznawaniu i odkrywaniu świata. Kreują postawę otwartości dziecka wobec tego co nieznane, jednocześnie wyposażają go w nowe zdolności psychoruchowe, powiększając repertuar jego ruchów i reakcji.

Rozwój społeczny

Zajęcia w wodzie pozwalają dzieciom i rodzicom odkryć nowe wzajemne relacje. Dziecko obdarowuje rodziców całkowitym zaufaniem dostając poczucie bezpieczeństwa. Rodzice zaś po raz kolejny przekonują się jak wiele od nich zależy i jak dużo mogą dziecku ofiarować. Zabawa w wodzie jest doskonałym relaksem dla jednych i dla drugich. Wreszcie, w czasie zajęć grupowych, maluchy zaczynają sobie uświadamiać obecność innych małych istot i wchodzić z nimi w bardzo proste relacje.

W zależności od wrażliwości dziecka, jego zdolności adaptacyjnych, akceptacji warunków panujących na basenie zajęcia na pływalni najlepiej rozpocząć między 3 a 6 miesiącem życia. Dzieci do pół roku mają naturalny odruch wstrzymania oddechu i zanurzone w wodzie nie zachłystują się. Związane jest to z odruchem obronnym z okresu życia płodowego, z budową krtani i gardła oraz nawykiem oddychania przez nos. Nie ma zatem obaw o bezpieczeństwo dziecka, przeciwnie będzie nam je łatwiej oswoić z wodą, mając świadomość odruchowego zachowania się malucha w wodzie.

mgr Marta Póda

                                                                                                                             wychowawca, pedagog


Kontakt

Żłobek niepubliczny
Opieka nad dziećmi

mgr Monika Podolak - pedagog
Tel.: +48 665 407 127
info@domekpuchatka.pl
www.domekpuchatka.pl


ul. Kamienna 109/5

53-307 Wrocław



ul. Kłodzka 13 A

53-307 Wrocław

Partnerzy

Najlepszy żłobek Wrocław DomekPuchatka.pl
© 2010. Wszelkie prawa zastrzeżone, zakaz kopiowania bez zgody autora.